Farquhar Wilkinson

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Farquhar Davis Wilkinson QSM (20 April 1932 - 25 Oktober 2022) ialah pemain cello klasik New Zealand. Beliau adalah pemain cello utama dengan New Zealand Symphony Orchestra dari 1955 hingga 1992.

Kehidupan awal dan keluarga[sunting | sunting sumber]

Wilkinson dilahirkan di Oamaru pada 20 April 1932, anak kepada George Ernest Wilkinson dan Vera Maud Wilkinson (née Flamank). Keluarga itu berpindah ke Dunedin, di mana George Wilkinson mengajar muzik di Kolej Perguruan Dunedin, dan Farquhar mula belajar bermain cello ketika dia berumur lima tahun dengan Cik Ethel Frye sebagai gurunya, dia lulus peperiksaan cello gred 1 daripada Lembaga Bersekutu Sekolah Muzik Diraja dengan cemerlang pada tahun 1941. Beliau memperoleh diploma sebagai Associate of Trinity College London (ATCL) dalam cello pada tahun 1948.

Dari 1945 hingga 1948, Wilkinson mendapat pendidikan di Sekolah Menengah Lelaki Otago. Beliau mendapat kemasukan ke Royal College of Music di London, dan mengembara ke sana pada tahun 1949 untuk melanjutkan pelajaran cellonya.

Pada tahun 1954, Wilkinson berkahwin dengan Barbara Gwendoline Welch, dan pasangan itu kemudiannya mempunyai lima anak perempuan.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Selepas menamatkan pengajian dari Kolej Muzik Diraja, Wilkinson bermain dengan Balet Telaga Sadler untuk seketika, sebelum kembali ke New Zealand di mana beliau menyertai Orkestra Kebangsaan Perkhidmatan Penyiaran New Zealand—kini dikenali sebagai Orkestra Simfoni New Zealand (NZSO). )—pada tahun 1953. Dua tahun kemudian dia menjadi pemain cello utama orkestra, di mana peranannya diteruskan sehingga bersara pada tahun 1992. Dalam tempoh itu, beliau adalah seorang tutor cello untuk New Zealand National Youth Orchestra, dan bermain secara tetap dengan Alex Lindsay String Orchestra sebagai pemain cello utama antara 1961 dan 1973.

Sepanjang kerjayanya, Wilkinson aktif dalam muzik bilik. Beliau bermain dengan Rosner Chamber Music Ensemble pada tahun 1955. Pada tahun 1958, beliau adalah sebahagian daripada Kuartet String Malcolm Latchem yang memenangi Hadiah Judith Bagnall untuk permainan kuartet rentetan. Kuartet itu, diketuai oleh Malcolm Latchem yang telah berpindah ke New Zealand dan menyertai Orkestra Kebangsaan pada tahun 1956, kemudiannya melawat New Zealand. Selepas Latchem kembali ke England pada tahun berikutnya, Wilkinson menjadi sebahagian daripada Kuartet String Aspey yang baru dibentuk, diketuai oleh Vincent Aspey. Pada tahun 1961, Wilkinson ialah ahli pengasas New Zealand String Quartet, diketuai oleh Alex Lindsay, yang melawat ke seluruh New Zealand dan menjalankan kerja penyiaran yang meluas.

Pada tahun 1964, Wilkinson merupakan penerima sulung dermasiswa pengajian daripada Perbadanan Penyiaran New Zealand yang membolehkan ahli Orkestra Simfoni New Zealand belajar di luar negara selama enam bulan. Dia mengembara ke Britain pada Januari 1965, singgah di Hong Kong di mana dia membuat persembahan di televisyen. Di London, dia bermain dengan Orkestra Simfoni London, dan membuat lawatan konsert selama dua minggu dengan orkestra yang termasuk Festival Musim Bunga Prague. Beliau juga menjalankan kajian lanjutan dengan William Pleeth, memerhati kelas induk oleh Nadia Boulanger, dan bermain bebas dengan pelbagai orkestra London.

Menjelang penghujung kerjayanya dengan NZSO, Wilkinson telah dianugerahkan Queen's Service Medal, untuk perkhidmatan awam, dalam Kepujian Tahun Baru 1991.

Hidup dan mati nanti[sunting | sunting sumber]

Selepas bersara daripada NZSO, Wilkinson berpindah ke Waikawa Bay, berhampiran Picton. Beliau meninggal dunia di Blenheim pada 25 Oktober 2022, pada usia 90 tahun. Dia telah meninggal dunia oleh isterinya, Barbara, pada 2017.